Spring til hovedindhold
Desværre kan du ikke længere deltage i dette projekt, da det er blevet arkiveret

Hvad skal vi gøre med affaldet?

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget blev i juni 2020 enige om, at Danmark i 2030 skal have en klimaneutral affaldssektor. Hvis det lykkes, får vi reduceret ca. 0,7 mio. ton af Danmarks udledning af drivhusgasser i 2030. Det svarer til at fjerne 280.000 diesel- og benzinbiler fra vejene.

Det er et ambitiøst mål og en stor opgave, både nationalt og for os her i Odsherred. Det stiller krav til os alle – borgere, virksomheder og kommunerne – om at genanvende langt mere affald og forbrænde langt mindre.

Hvordan løser vi sammen den opgave bedst muligt i Odsherred Kommune? Det er nemt nok at opstille ambitiøse mål for den grønne omstilling, men hvordan får vi nu og i de kommende år nået dem – vel at mærke på en sådan måde, at det er praktisk muligt for husstandene og virksomheder samt at økonomien hænger sammen?

Samtidig rummer opgaven en række dilemmaer, som der er forskellige meninger om. Dem har vi forsøgt at beskrive i disse spørgsmål, der kan tjene som inspiration for dine input:

·        Ifølge affaldsaftalen fra juni 2020 skal husstandene om få år sortere affaldet i ti fraktioner: Madaffald, metal, papir, pap, plastik, glas, mælkekartoner, tekstiler, farligt affald og restaffald. Vi skal også sortere tingene mere ensartet. Hvad skal der til for at det bliver lettest muligt for dig? Hvordan indfører man sådan en ordning bedst muligt? Skal vi have 10 skraldespande ved hver husstand, hvis det giver den bedste affaldssortering? Skal vi sortere plastik i forskellige plasttyper (PP, PE, PET, HDPE, LDPE m.v.), hvis det giver den bedste genanvendelse?

·        Genbrugsstationerne og storskraldsordninger skal i højere grad skal for mere direkte genbrug af tingene, før de bliver til affald. Hvordan kan vi hjælpes ad med at det sker? Hvordan gør vi det nemmere for dig at sortere, når du er på genbrugspladsen eller i kuberne? Skal vi se på den fysiske indretning af genbrugspladserne?

·        Hvordan skaber vi mere genbrug i lokalsamfundene? Skal vi fx have repaircafeer eller byttecentraler? Eller skal vi nedsætte forbruget ved at have mere fællesskab omkring udlån af værktøj, køkkenmaskiner eller haveredskaber, så vi ikke alle behøver at købe så mange ting, vi kun bruger få gange om året? Eller hvad har du af ideer?

·        Hvordan skal vi købe ind i kommunen? Vi er en stor indkøber, der kan stille forskellige krav. Er du som borger villig til at betale mere til den fælles kasse, hvis vi indfører øgede grønne krav til det vi køber af fx arbejdstøj, møbler, engangsplastik, kontorartikler, elektronik, hygiejneartikler, hjælpemidler og fødevarer? Skal kommunen altid indkøbe de mest miljørigtige produkter – frem for at støtte lokale producenter? Skal kommunen altid indkøbe de mest miljørigtige produkter, selv om det går ud over komforten af fx arbejdstøj og kontormøbler?

·        Kommunen er også en stor affaldsproducent lokalt. Hvordan kan vi understøtte den grønne omstilling gennem indkøbspolitikken? Og skal kommunen have en udsmidningspolitik – og hvad kunne der stå i den?

·        Kommunen ejer også bygninger som rådhuset, idrætshaller, skoler m.v. Hvordan kan genbrug af byggematerialer tænkes ind, når disse skal renoveres, eller når der skal bygges nyt? Både de materialer der smides ud – men også i forhold til efterspørgsel på materialer og inventar i den nye/nyrenoverede bygning? Skal vi lade være med at bygge nyt eller bygge om? Byggeriet står for 30 % af Danmarks CO2-udledning – og det skaber en masse affald, som er svært at genanvende til noget fornuftigt. Eller skal vi kun bygge af lokale materialer, der kan indgå i naturens kredsløb (fx halm, ler, muslinger, tang og strå)?

·        Skal affald danne grundlag for et erhvervseventyr i Odsherred? Skal vi fx give plads til firmaer der kan sortere husholdningernes plastik, tekstiler eller farligt affald? Hvad hvis de larmer og lugter?

Vi har brug for alle dine gode idéer og input til løsninger på udfordringen. Spørgsmålene ovenfor kan som nævnt være inspiration til debatten. Men vi er mindst lige så interesserede i idéer, der går nye veje og ikke er tænkt over før.

Så kom med alle jeres forslag, de vil indgå i arbejdet med at skabe en klimaneutral affaldssektor i Odsherred.

I starten af 2021 vil alle idéerne blive forelagt medlemmerne af Udvalget for Bæredygtighed og Grøn Omstilling med affaldsteamets kommentarer. Inputsene vil indgå i det fremtidige arbejde med grøn omstilling i Odsherred Kommune.


Yderligere information

Affaldsklimaaftale

Odherred Kommunes affaldsplan 2014-2019

FN's Verdensmål

Udvalget for grøn omstilling og bæredygtig udvikling

Referat af møde den 23. september 2020 i Udvalget for grøn omstilling og bæredygtig udvikling

Faser

Faseoversigt
Fase 1: Hvad skal vi gøre med affaldet, kom med dine ideer.
Hvad skal vi gøre med affaldet, kom med dine ideer.

Hvad skal vi gøre med affaldet, kom med dine ideer.

12. oktober 2020 22.00 - 1. januar 2021 23.00

Vi har brug for alle dine gode idéer og input til løsninger på udfordringen. med affald. Hvad kan vi gøre som kommune, borgere, virksomheder, sommerhusejere m.m.?

7 ideer

Antal likes i alt: 4, total dislikes: 0
. Du kan ikke længere reagere på ideer i Hvad skal vi gøre med affaldet?. Du kan ikke længere reagere på ideer i Hvad skal vi gøre med affaldet?
8 kommentarer
foreslået

Filtre

Idéer i alt: 7
Der er 7 projekter tilgængelige.

Sortering ændret til: Populære

Selected zero topic filters.
Selected zero topic filters.