Erhverv, bolig og natur
Fra "Kommuneplan tema 1: De 3 drivere"
Gå til projektet
De nuværende erhvervsbygninger bør opkøbes af kommunen og istandsættes eller rives ned, her snakker jeg om menu i Nykøbing Sjælland samt de forskellige lejemål i Herrestrup, udmærkede bygninger til erhvervsmæssigt formål men hvor lejen er for høj ift muligheder for erhverv.
Der skal ikke inddrages nye steder til erhvervsmæssige formål da det ødelægger den natur vi har, solpanelerne i Nykøbing er i forvejen et trist syn at møde og giver ikke en indtryk af, at man er kommet til en gammel landsby, tværtimod oser det af industri.
Holbæk Mega Center ligger centralt ift Odsherred, dels er det heller ikke indbegrebet af gammel natur og landsby, her er den ene butik samlet efter den anden, og det tager ikke lang tid at tage til Holbæk fra de fleste steder i Odsherred hvorfor jeg ikke finder det nødvendigt med store erhvervsmål i Odsherred som der er i Holbæk.
Skal der erhverv til Odsherred snakker vi mindre forretninger, disse vil dog have en svær overlevelse i vinterhalvåret.
Ang boligområder står der rundt omkring mange bygninger der er faldefærdige hvor der kunne bygges små rækkehuse i stedet for, mange har ikke råd til dyre andelsboliger mm, men mangel på lejemål er eftertragtet.
Der er områder lige udenfor Vig, Herrestrup, Asmindrup og i Nykøbing, gamle ejendomme der ligner spøgelsesbygninger og få indtrykket af gammel landsby til at fremstå som et halvt afsluttet kapitel.
Ift natur skal der fældes mindre i skovene, Grevinge skov var k 2019 og 2020 igennem et stort udtømningsarbejde og meget af træet ligger endnu i kæmpe bunker langs stier og veje og er ikke hyggelige at kigge på, små stier skal holdes vedlige så færdsel til fods, cykel, hest og lign er muligt.
I Grevinge skov er der netop mange fortidsminder men stort set ingen information af disse, der bør gøres mere ift skilte der fortæller om disse fortidsminder ligesom afgangen til disse bør effektiviseres, mange fortidsminder i Grevinge skov ligger bag hegn, gemt væk grundet dårlige og ødelagte stier efter skovarbejde mm.
I og med vi har mere nedbør i Danmark bør kanaler og åløb i skovene åbnes så der kommer mere liv ift fugle og andre dyr der vil søge mod disse og så vandet ledes bedre væk fra de ejendomme hvis grund ligger parallelt med disse vandløb, og hvor blokering af disse er årsag til store mængder vand på marker mm .
Det bør overvejes om der kan gives tilskud til at folk indkøber buske, træer og planter til gavn for biodiversiteten.
Vi har selv brugt i omegnen af 10.000kr på indkøb af planter og træer mm til gavn for insekter og dyreliv og med stor effekt heraf hvor sjældne sommerfugle, bier mm tiltrækkes og ligeså rovfugle.
Ligeledes bør kommunen overveje at grønne arealer i kommunen tilplantes med vilde blomster arter til gavn for biodiversiteten, præcis som der var et program med i tv sidste år, der er for mange områder med græs der ikke har en nytteværdi ift naturen og dens dyreliv og hvor der blot bruges ressourcer på græsslåning, ofte med det til følge at det ligger i kæmpe klumper da der ikke slås med korte intervaller i vækstsæsonen.
