Agil kommunalledelse og løsnings orienterethed
Fra "Ny vision for Odsherred"
Gå til projektet
Hvad kender tegner Odsherred?
Odsherred er for mange = ferieland og badestrande, heriblandt den kommunale ledelse. Det er et naturligt synspunkt i Danmarks største sommerhus kommune, men det hæmmer i nogen grad udvikling hos de fast boende.
Hvor sommerhus ejere og byggere oplever at få trumfet deres sag igennem i turismens navn, er lokalplaner for byområderne i flere tilfælde så langt fra tidssvarende man kan komme.
I Vejleby Hørve er der bygget nyt ad flere omgange, men de ældre huse er ikke taget under ny lokalplan. Der er så at sige kilometer til forskel på hvad der må gøres på de gamle huse kontra huse bygget efter 2000.
Samtidig møder flere virksomheder i kommunen store problemer når de ønsker at vækste og udvide med lokale arbejdspladser til følge.
Sagen om dragsmøllevej 23 & 7 er et godt eksempel på hvordan man på en side af vejen har en trælast samt stor industri i form af smedeværksted og hydraulik reparatør, men på den anden side må der ikke ligge virksomheder. Da industrizonen ligger lige udenfor byskiltet hvor der skal opføres fjernvarmeværk.
Hvis vi i Odsherred ønsker at tiltrække flere fastboende og skabe flere jobs, er vi som kommune nød til at give spillerum at at renovere og modernisere den udtjente byggemasse vi har. Det er ikke kun en billigere løsning for brugeren men også en bedre løsning for de planetære ressourcer.
Ser vi på energi forsyningen har vi en af de bedste muligheder for et Biogas anlæg da vi har enorme landbrugs arealer og dyrehold. Ydermere har vi mange haver med hække der klippes, i Sorø kan fjernvarmeværket godt brænde haveaffald hvorfor så ikke her?
Turisme er godt for vores lille kommune, men ikke når det bliver på bekostning af de fastboende som betaler kommuneskat gennem deres løn. Som vi ser på sagen vedr Højby minigolf bane. Her er en nabo som ikke er fastboende i området gået så langt som at antaste medarbejdere fra golfbanen. Her skal vi som kommune slå hårdt fast at sommerhusene og brugere må være her, de fastboende som bidrager til området hele året skal være her.
Slutteligt skal man se på børne unge området. Børn og unge er fremtiden og de spareplaner der gives udtryk for hos kommunen er at tage læring udvikling og dannelse fra dem. Vi får ikke klogere hoveder af minimumsnormeringer eller højere tempo på læringen. Det får vi gennem god og vedformuleret undervisning af engagerede undervisere som har de rette kompetencer og det koster.
Man kunne spare pengene andre steder som :
Jobcenteret (jeg har oplevet det og jeg må indrømme at der er folk som får penge for det arbejde de laver der er mig en gåde)
Mellemlederlaget (giv mere selvstændighed til den enkelte medarbejder og beløn dem for det, micromanagement har aldrig skabt mere vækst eller velfærd tværtimod)
